2 MECZE W 6 DNI I PRZEJECHANE PRAWIE 3000 KM ŁOTWA-POLSKA 09.10-11.10.2019

2 MECZE W 6 DNI I PRZEJECHANE PRAWIE 3000 KM  ŁOTWA-POLSKA 09.10-11.10.2019

JESTEŚMY ZAWSZE TAM !!!

W środę 09.10.2019 nasz wspaniały kierowca Konrad busem 18 – osobowym firmy „GDYBUS” – POZDRAWIAMY PANA MARCINA KOSOW- zbiera nas po okolicy i o godzinie 9.30 18 osobowa grupa wyrusza w drogę do Kowna. Jest to nasz pierwszy przystanek w drodze do Rygi. Przejeżdżamy przez piękne tereny Warmii i Mazur oraz Suwalszczyzny szczególnie w piękny słoneczny dzień jesienny. Robimy w Giżycku postój na posiłek i prosto z Giżycka jedziemy do Kowna. W Kownie meldujemy się ok godziny 19 czasu lokalnego (na Litwie i Łotwie jest godzina do przodu). Szybki kwaterunek w hotelu i wyruszamy na zwiedzanie Starego Miasta nocą. Podziwiamy pięknie podświetlone zabytki Kowna, spacerujemy nad ujściem Willi do Niemna. Wracamy do hotelu na nocleg gdyż okazuje się, że na Litwie jak również i na Łotwie jest prohibicja od godziny 21.00 do 10.00 rano i nie możemy posmakować regionalnych trunków z zawartością alkoholu. Przebojem pobytu w hotelu w Kownie był czarny papier toaletowy.

W czwartek po śniadaniu o godzinie 9.00 wyruszamy do w drogę do Rygi trasą Kiejdany – Szawle – Góra Krzyży – Jełgawa – Ryga. Nasze zwiedzanie zaczynamy od Kiejdan dawnej polskiej rezydencji rodu Radziwiłłów (Obecne Kiejdany są jednym z 7 miast litewskich z zachowaną starówką, na której można obejrzeć np. domy wybudowane przez szkockich osadników. Znane u nas przede wszystkim z „Potopu” Sienkiewicza Kiejdany były siedzibą Radziwiłłów, ważnym ośrodkiem handlu oraz centrum kalwinizmu na Litwie. W Kiejdanach znajdował się również w XVI w. ośrodek arian. Niemniej Kiejdany uważane są za jeden z pierwszych ośrodków reformacji na Litwie. Dla przypomnienia: wcześniej przed arianami pojawili się w mieście kalwini, a opisany przez Sienkiewicza w „Potopie” Janusz Radziwiłł był wyznawcą kalwinizmu. W okresie wojen religijnych w Europie w Kiejdanach zaczęli osiedlać się przedstawiciele różnych narodowości, m.in. Szkoci, Duńczycy, Niemcy. O ile w okolicach Gdańska osiedlali się Szkoci wyznania katolickiego, to do Kiejdan Radziwiłłowie sprowadzili Szkotów wyznania kalwińskiego. Szacuje się, że w XVII-XVIII w. 200-300 Szkotów mieszkało na stałe w mieście, głównie przy Rynku Wielkim i ul. Wielkiej Zamkowej. Szkoci służyli w wojsku Radziwiłłów (nie bez powodu Ketling z sienkiewiczowskiej „Trylogii” był Szkotem) lub parali się rzemiosłem).

Po zwiedzeniu zabytków i zrobieniu zakupów udajemy się przez Szawle w miejsce szczególne, Górę Krzyży (Góra Krzyży (lit. Kryžių kalnas i) – wzgórze położone kilkanaście kilometrów na północ od Szawli, w pobliżu miasteczka Meszkucie (Litwa).W miejscu tym postawiono w 1430 r. kapliczkę upamiętniającą przyjęcie przez Żmudzinów chrztu. Nad kapliczką górował wielki krzyż. Po upadku powstania listopadowego w 1831 r. zaczęto tam masowo przynosić i stawiać kolejne krzyże i od tego czasu przybywa ich stale. Stawiane są, bądź podwieszane na już stojących, różnej wielkości, od ogromnych kilkumetrowych aż po całkiem miniaturowe, w intencji nadziei, przyszłości, jako symbole zadumy, wiary bądź jako wota dziękczynne. W okresie władzy sowieckiej 1941–1990 wielokrotnie próbowano zmusić mieszkańców do zaprzestania pielgrzymowania w to miejsce, a w 1961 r. podjęto próbę całkowitej jego likwidacji przy pomocy pił, siekier i buldożerów. Mimo to krzyże wciąż stawiano. Liczba krzyży nie jest dokładnie oszacowana. Ocenia się, że samych krzyży stojących jest ok. 50 tysięcy, natomiast licząc z położonymi i podwieszonymi ich liczba może wynosić ponad 150 tys.. Papież Jan Paweł II podczas swojej pielgrzymki na Litwę w 1993 r. celebrował na Górze Krzyży mszę świętą).

Po zwiedzeniu Góry Krzyży udajemy się do Rygi . Na granicy litewsko – łotewskiej jesteśmy zatrzymani przez policję i służbę celną czy aby nie wwozimy na Łotwę towarów niebezpiecznych. Bez problemów dojeżdżamy do Rygi i tu jak na stolicę przystało spędzamy prawie godzinę w korkach aby dojechać do hotelu. Szybki kwaterunek w hotelu Rija UEF. Małe przygotowanie nastroju i wyglądu po pokojach i wyruszamy pieszo na mecz Łotwa – Polska. Stadion znajdował się 20 min pieszo od hotelu. Wchodzimy w dwóch grupach na stadion. Osoby na wózkach wchodzą na sektor dla niepełnosprawnych, a reszta na sektor przeznaczony dla kibiców polskich. Pan prezes prowadzi audiodeskrypcję dla naszych kibiców oraz kibica z Wrocławia. Jest to pierwsza audiodeskrypcja zagraniczna prowadzona przez KGKN. Oglądamy mecz i świętujemy zwycięstwo, przy okazji pozdrawiamy naszego bramkarza Arki Gdynia Pavelsa Steinborsa, który w mecz z Polską spędził na ławce rezerwowych. Po meczu dopiero w hotelu możemy świętować gdyż na Łotwie od godziny 21 nie kupi się alkoholu.

W piątek po śniadaniu w małych grupach zwiedzamy Rygę i o godzinie 12.30 przy dworcu głównym wsiadamy do busa i udajemy się w podróż powrotną do Gdyni. W Gdyni meldujemy się o godzinie 1.30 w sobotę.